Balza contra glasfiber
På foranledning af et spørgsmål om hvor der er balza træ og hvor der er glasfiber i skroget
har Tom lavet en undersøgelse:
På den svenske facebook var der et spørgsmål der lød sådan: ”Der er vel ikke Balzatræ
under vandlinjen i skroget”.
Og svaret var at der kun var balza over vandlinjen.
Det hat Tom ndersøgt nærmere og det er overhovedet ikke rigtigt. Det er nemt at se på
C33 NR 146 ved at gå ud i forrummet, løfte køjebunden og se på skrogsiden, overgangen
hvor balzaen stopper og båden bliver massiv ses tydeligt, men det er lidt langt fra midten
af båden. Årsagen er at indersektionen skal kunne være der.
(Jeg har ikke undersøgt de senere både uden indersektion)
Hvis I har sat en log i båden, så oplever I at båden er massiv inde på midten. Det er den
mest fornuftige måde at støbe båden på.
Under køjerne i salonen er der også balza i skroget. Det kunne jeg næsten høre ved at
banke på skroget med en negl. For en sikkerheds skyld borede jeg indefra et lille hul i
skroget under køjen, og da jeg kom gennem det inderste lag glas og polyester borede jeg i
Balza. I salonen ud for kølen bliver båden massiv, men jeg ved endnu ikke præcist hvor.
Det finder jeg ud af i løbet af foråret.
Det er en kæmpe fordel, at der er balza også under vandet, for det isolerer lidt og derved
er der mindre kondens på skrogsiderne især under køjerne. Pvc skum isolerer meget
mere.
Ulempen ved en sandwichkonstruktion er, at hvis gennemføringerne til toilet og vask ikke
er sat omhyggeligt i, så kan der trænge vand ind i skroget, og det er i hvert fald ikke godt