autopilot, ST2000+
12-08-2003 Finn Hendil
Jeg har en Raymarine autopilot som volder visse problemer med hensyn til at holde
kursen. Den er købt i begyndelsen af juni i år, og jeg har kæmpet for at få den til at
styre lige ud. Fra tidligere autopiloter jeg har haft, ved jeg at det kan lade sig
gøre at holde en stabil kurs. Alle har været Autohelm, og det er det samme som det der nu hedder Raymarine. I ST2000+ skal man selv justere en del parametre for at få den rigtige kontrol over båden, specielt forstærkning og dæmpning.
Umiddelbart lyder det let at justere piloten, man skal bare finde en gain som giver et
perfekt sving på 40 grader, og det er ikke svært, men det er bare ikke nok.
EGer siden at have prøvet mange kombinationer af gain og dæmpning er det ikke lykkedes at få autopiloten til at makke ret. Den styrer i en zig-zag på +/- 8 grader fra på den ønskede kurs. Det er endda helt fladt vand jeg har prøvet på.
Hvis gain skrues for langt ned tabes kontrollen, og det samme sker hvis dæmpningen er for stor. Hvis man sejler i snævre farvande, er det lidt forvirrende at zig-zagge på den måde, og det samme gælder når man møder en båd på modsat kurs. Jeg har skrevet til Raymarine i London, men det ser ikke ud som om de læser/forstår hvad jeg skriver idet deres svar er ret intetsigende. (jeg er vant til at skrive på engelsk om maritime tekniske sager, så mit sprog er testet gennem mange år). Det virker som om jeg har fat i et ømt punkt. Min tolkning af zig-zag styringen, er nærmet at der er en softwarefejl i piloten, som der
ikke er en løsning på (jeg mistænker det indbyggede kompas for at have en meget grov opløsning, som kan udkompenseres hvis der er nogen bølger til at skvulpe med båden). På fladt vand er det ret beroligende at skifte til en gammel Autohelm 1000, som er knapt så avanceret i software, men som kan styre helt lige ud. For at runde af, kan jeg tilføje at min nabo i hjemmehavnen har akkurat de samme problemer med sin ST2000+. Han har en Grinde. Er der nogen som skulle have et godt råd, enten til hvordan man får sin ST2000+ til at styre lige ud, eller blot hvordan man får et ordentligt respons fra Raymarine.
13-08-2003 Lars Andersen
Sådan én har jeg osse, men har ikke bemærket problemet. Lidt slør i retningsstabiliteten regner jeg for OK, og har altså ikke hæftet mig ved fænomenet. Som du beskriver det, lyder det af ret meget. Prøv evt. at ringe til en af de 4 servicesteder i DK, f.eks. http://www.lighthouse-navigation.dk/ . Kent er en gammel rotte i maritimt el-udstyr, og det skulle undre mig om ikke han har en mening om sagen. Noget andet er, at der må fra fabrikken foreligge oplysninger om garanteret max. slør. Det kan Kent sikkert også oplyse om.
13-08-2003 Finn Hendil
Jeg ville meget gerne høre hvilke andre gode servicesteder der findes, jeg tror at Kent holder ferie.
13-08-2003 Lars Andersen
Ring til http://www.aagehempel.dk/marine/marineelektronik.htm og få oplyst tlf. på den nærmeste – det må være i Køge.
13-08-2003 Finn Hendil
Jeg er ret interesseret i at få at vide hvilke justeringer der er bedst til ST2000+
sammen med en Contrast 33. Altså gain, dæmpning, speed og om der bør
indsættes bredde etc.
26-10-2004 Finn Hendil
Efter 2 sæsoner er det lykkedes for mig at finde fejlen på min autopilot. Den håbløse styring skyldtes at trækstangen var magnetisk. Mest lige der hvor den står i normal arbejdsstilling.
Fejlen fandt jeg ved at fastholde autopiloten, og køre trækstangen ud og ind. Displayet skal så vise samme magnetiske kurs, men den flagrede + og – 12 grader. Jeg fik servicemanden hos Aage Hempel til at pille trækstangen ud, hvorefter jeg med eget medbragte udstyr kunne afmagnetisere trækstangen. Herefter har piloten opført sig helt som de tidligere piloter jeg har haft; altså holde den kurs jeg ønskede. Det er trist at det skulle tage to sæsoner, men det er godt at fejlen er rettet.