Erfaring med 110 % fok
01-03-2012 Brian Daugaard
Er der nogen der har erfaring med en 110 % fok på rulle ? Jeg er ved at få installeret rullesystem på min C36 (profurl, placeret i ankerbrønden) sidste sommer mødte jeg en contrast sejler som havde rigtig god erfaring med netop 110 %, fordi den både var god til tur og har et godt mål til kapsejlads. Er der andre fordele eller måske ulemper jeg skal tænke på (måske den er for lille til svag vind ect.) Håber i kan bidrage med gode bud
01-03-2012 Tom Hansen
Hej Brian. Jeg lavede sidste år en højtskåret 110% fok med ret agterlig og lodrette pinde, til min Contrast 33. Det er ikke en meget fin kapsejladsfok, men en i polyesterdug, jeg
har også syet skum i forliget, så den ruller pænt ind. Jeg kan godt savne lidt sejl i løjt vejr, men det går. I år skal jeg lave en Code 0 til den, i kapsejladsstørrelse. En sådan kan ikke gå helt så højt som en rigtig genua, men den er noget større end en genua, så den trækker godt i stille vejr. Det er en god kombination, men den er dyr. Jeg overvejede at droppe kapsejladsen og i stedet at lave en stor meget let genua på rulle og på et bovspryd lige som dem de sejler med på VO 80. Hvis det lykkes for mig, at få lavet den Code 0, så skal jeg nok tage nogle billeder til hjemmesiden og dele ud af min erfaring. Der er en svensker, der har lavet en Code 0,han virker meget tilfreds, prøv at søge på Contrast 33 i Google.