Galvanisk tæring Contrast 36
22-04-2008 Jan Nielsen
Jeg har haft problemer med min 11/4″ toiletventil som er i rustfrit (rf) stål 316, efter 3 år var den korroderet mellem gevindbund og overflade så en mindre utæthed opstod.
Bådhandleren mener det er galvanisk tæring og at jeg skulle forbinde den til jord. Alle ventiler er rf. og kan forbindes. Er der i forummet erfaringer med hvordan jord fra standeren skal forbindes til båden?
22-04-2008 Lars Andersen
Du skal først og fremmest undlade at din båd ligger med landstrøm, medmindre du absolut har brug for det. Læs engang om emnet her:
http://www.frederikshavnmarina.dk/marinabestyrelse_undersider/div_inlaag/Lidt_om_taering.htm (ps. det kan måske være nødvendigt at kopiere linket over i din browsers adresselinie)
08-09-2008 Finn Hendil
Der er også noget der hedder kærvtæring i rustfrit stål. Det optræder hvor der fugtigt, og ikke er ilt nok til at vedligeholde den rustfri overflade på stålet. Jeg fik det engang på
en gennemgående skrueaksel, lige i pakdåsen, som ikke blev smurt, rusten dér rev selvfølgelig pakningen i stykker. Jeg har også set et billede af den møtrik der holder skruen på akslen.
Møtrikken så flot og blank ud, men var aldeles borttæret indvendig. Derfor kan rustfrit stål ruste under vandet, uden at det har noget med galvanisk tæring at gøre, og derfor skal man pakke rustfrit stål rigtig godt, hvis det er en udvendig flange under vandet.