CONTRASTKLUB

Danmark

Sejlads med autopilot

15-08-2006        Jan Nielsen

Jeg har en autopilot ST 4000, ratmodel. Ved motorsejlads går det fint men med sejl og når vinden frisker fra låringen kniber det. Har I samme erfaring eller er autopiloten indstillet forkert. Jeg mener at have prøvet alt !!

15-08-2006        Lars Andersen

Er det en ST4000+, dvs. gråt instrument og wheel? Du mener at have ‘prøvet alt’ – kan du lige nævne hvad dette er.  Jeg kan dog nævne at visse fagfolk har tilkendegivet at selvom piloten iht. specifikationer skulle være stor nok til båden, er virkeligheden måske den at det er lige på grænsen. Jeg tolker dette sådan, at visse situationer kan piloten have svært ved at håndtere. Endvidere har jeg ladet mig fortælle at montering af ror-føler, skulle kunne afhjælpe visse problemer (f.eks. at ratslør kan bevirke at instrumentet beder motoren om at arbejde, men kompasset registrerer ingen kursændring, hvilket selvsagt ‘forvirrer’ instrumentet).

16-08-2006        Jan Nielsen

Jeg har haft ratsløret som er ca. 3 cm på omkredsen mistænkt. Kan det mon reduceres? Ellers er en rorføler værd at prøve. Hvis ST4000 skulle erstattes taler vi så styring på rorkvadranten?

16-08-2006        Lars Andersen

Fik ikke lige dit svar på min 1. sætning!  Ratsløret KAN reduceres – har dog ikke selv rodet med det, men nogle af os talte om problemet på det nyligt afholdte Samsø-træf. Jeg ved at Gert Hald, Kolding, har et bud på at løse dette. Ring evt. til ham, hvis ikke han følger snakken her. Et par andre opringninger kan nok bringe dig videre med de næste spørgsmål, hvis ikke der kommer erfaringsløsninger frem i dette forum. Vedr. rorføleren, har jeg bl.a. hørt dette hos Henning Wermuth, Århus tlf. 86174565 (marineelektronik). Valg af pilot og type kan Christian Ryborg m.fl. hos Aage Hempel helt sikkert hjælpe tlf. 43716464.

Husk at fortsætte tråden med dine evt. kommende erfaringer.
18-08-2006        Jens Madsen

Med hensyn til ratslør. Det kan reduceres, har selv gjort det for mange år siden.

Kompas og plade under demonteres. Når du så drejer med roret kan du selv se problemet. Det er den låsestift, som låser akslen og den store plade med tandhjulene under.

 Min var svundet meget i størrelse, tæring og slid. Jeg lavede selv en der passede stramt, og der har ikke været problemer siden.  Når du så har åbnet, så tjek endelig det kugleleje som  sidder under det store tandhjul, det skal have godt med fedt. Har selv mistet styringen i høj sø, fordi kuglelejerne rustede og faldt ud. Den er meget udsat for kondens, kold hus og varme nedenfra.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.