Sejldrevsmembran
01-09-2003 Michael Dehn
Jeg står foran at skulle udskifte sejldrevsmembranen på en Yanmar 2 GM. Er der nogen der kender cirka prisen for en sådan udskiftning?
20-10-2003 Erik Skovsager
Sejldrevsmembranen ligger som en del af et samlet sæt, der koster ca. 5000 kr. Det er dyrt og den gasmle fejler sikkert ikke noget. Min den gamle er akkurart lige så pæn og blød som den nye. Ærgerlige penge Erik Skovsager
20-10-2003 Michael Dehn
Hvor gammel var din membran? Den jeg skal udskifte er fra 1986.
09-03-2006 Niels Bertmann
Min er knækket, så jeg står også for at udskifte. Jeg har “forsket” lidt idet. Man kan godt få den separat. Koster så ca. 1500kr. hos F.eks. Masnedø Marine. En lign. til Volvo Penta koster “kun” ca. 500, og jeg synes de ligner hinanden mistænkeligt. Men fredagd. 10.3 skal jeg faktisk til Masnedø Marine, og så checker jeg det lige og vender tilbage. Jeg tror drevet er ligeglad med om der står Yanmar eller Volvo på membranen. Niels Bertmann Pedersen “Ulla Karen” Skælskør
10-03-2006 Niels Bertmann
Jeg er klar over at forrige indlæg har nogen tid på bagen. Imidlertid kunne det måske have interesse at membranen fra Volvo sagtes kan passe. Købt idag for 625 incl. lim hos Masnedø Marine. Sparet ifh. til Yanmar= 1000 kr. Værd at tage med i disse tider.
10-03-2006 Lars Andersen
Hvis I med sejldrevsmembran mener den rektangulære gummimanchet, der er limet på bunden, så købte jeg sidste år hos Sanistål i Silkeborg et stykke 3 mm armeret gummi – nok til 3 sådanne membraner – og skar den ud med hobbykniv. Pris 100 kr – for gummi til 3!
Tager jeg ikke meget fejl, kommer den til at holde væsentligt længere end den gamle pga. armeringen.
26-03-2006 Erik Skovsager
Et MEGET forsinket svat Michael – undskyld: Min membran var fra 1986. Men jeg kan se, at problemet er løst længere nede i kommunikationen!!
26-03-2006 Erik Skovsager
Nej, Lars. Membranen er kransformet og ses inde i båden. I krans-hullet tætnes ind med sejldrevet. I yderkransen tætnes ud mod skroget.
26-03-2006 Lars Andersen
Konkret var det Niels Bertmann’s indlæg jeg kommenterede, og jeg fik yderligere bekræftet min opfattelse af at det netop var sejldrevsbenets manchet han mente, da han efterfølgende sendte mig en mail (læg mærke til at han også nævner limen). Men Dehn’s indlæg var vist rigtignok den (de) runde vandtætte pakninger. Erik, når du er et halvt år om at svare, skyldes det så at du ikke bér om at få sendt svar til din e-mail?
04-01-2007 Lars Andersen
Til snakken om regelmæssige skift af de runde membraner, og visse forsikringsselskabers mere el. mindre krav herom, er der kun ét at sige: pjat og i øvrigt glem det! Jeg har d.d. haft drevet adskilt og membraner ude for afrensning og eftersyn – de fejlede
selvfølgelig intet, men hvad mere interessant er, at den autoriserede Yanmar-mand jeg havde til at foretage arbejdet, ALDRIG har set en defekt membran! Sådan blot til eGertanke..
Virkeligheden er nok snarere at membranerne holder motorens levetid og at ‘nogen’ på et tidspunkt har ‘plantet’ idéen om at de bør udskiGes med faste intervaller. At membranerne til gengæld bør inspiceres årligt, er en anden snak og helt naturlig ting, som meget andet vi efterser ved vinterklargøringen.
04-01-2007 Lars Andersen
Et ‘fif’ vedr. limningen af den rektangulære pakning på skroget: Afrensning af den nye gummipakning er afgørende vigtig for limens vedhæftning på denne. Men hvad man også bør gøre er at slibe/ridse den ru på limfladen, så limen får godt fat i gummiet. Rådet hermed videregivet fra en Yanmar-mand.
04-01-2007 Niels Bertmann
Jeg fik samme råd om limningen hos Masnedø da jeg købte en Volvopakning i foråret 06 , men skal da huske Lars råd om at købe armeret gummi til “selvudskæring” v/ næste udskiftning. Men Volvos pakning er stadig billigere end Yanmars .
24-01-2007 Erik Skovsager
Jeg er overbevist om, at det er samme pris, som til en 3GM. Sejlerdrevet er jo det samme. Altså ca. 5.000 + arbejdsløn.