Startrelæ
27-08-2003 Lars Andersen
Startrelæet trækker tilsyneladende ikke hårdt nok ved tryk på startknap i cockpit. Antageligt et spændingsfald over knap og/eller div. multistik med det resultat at relæet trækker hørbart, men ikke hårdt nok. Et godt opladet batteri hjælper, så det ser for mig ud til at spændingen til startrelæet er noget kritisk? Nu vi er ved strømmen har jeg i dag konstateret at der tappes en “lækstrøm” på ca. 55mA konstant fra startbatteriet (hvilket giver 1,3 Ampere pr. døgn). Fandt efter flere timers søgen og målinger ud af at knapt 20mA ædes af skillerelæet(2 batterikredse) som altså må have en defekt, og at resten ca 35mA ædes af forstærkerboksen til sejldrevsmembrangiveren (sikket ord…). Denne sidste er der altid spænding på, når hovedstrømafbryderen er sluttet, hvilket kun kan forstås som en sikkerhedsforanstaltning.
Men at den lille gummiindkapslede, løsthængende forstærkerboks, skal æde 1,3 Ampere i døgnet, kan jeg ikke forstå skal være rigtigt?
27-08-2003 Guests
Når jeg trykker på startknappen kan jeg høre at relæet klikker. Ved gentagne klik starter motoren til sidst. Nogle gange starter den dog i første forsøg. Om foråret og efteråret er jeg somme tider nødt til at løfte ventilerne for at få motoren i gang. 3-cylindret Yanmar. Mit startbatteri er placeret i bagbords kistebænk i salonen og jeg har en mistanke om at der er for stort spændingsfald fra batteriet til startmotoren. Til vinter vil jeg prøve at flytte batteriet om bag motoren. Batteriet er ret nyt.
27-08-2003 Lars Andersen
Hvis du oplever at det hjælper at løfte ventiler, ja så trækker startrelæet jo, og årsagen til at startmotoren ikke kører (uden at løfte) må skyldes manglende batterikapacitet (og dermed for lav spænding til startmotoren). Men det er min fornemmelse at vi måske har to problemer/symptomer, som dog delvis har samme årsag (batterikapacitet). Som tidligere skrevet tror jeg mit problem er at startrelæet ikke trækker hårdt nok. Nok klikker det hørbart, men får ikke lavet en ordentlig kontaktslutning af strøm til startmotoren. Jeg bygger dette på, at jeg i denne fejlsituation kan tage en skruetrækker og kortslutte startrelæet til det tykke batterikabel (sidder klods op af hinanden), og motoren starter prompte! Relæet har, så vidt jeg kan se, 2 funktioner: dels at slutte forbindelse af hovedstrøm til startmotor, dels at trække i et anker (vel indkobling til tandhjul). Der skal mange kræfter til, og jeg har hørt at bl.a. selve startknappen i cockpit kan være årsag p.g.a. for stor modstand = spændingsfald når der trykkes. Men det er spændingsfald i forhold til relæet, og ikke startmotor! Min påstand er derfor, at startrelæet er temmelig følsom for lidt lav batterikapacitet. At min batterikapacitet ofte er kritisk, på trods af det kun er et år gammelt, må skyldes den konstante afladning jeg skrev om, dels til vandføler-forstærkeren (drevbælgen), dels til skillerelæet, som må være defekt. Endelig kan batteriet selvfølgelig godt være dårligt, eller også er der vist noget med at et startbatteri ikke er beregnet til kontinuerlig svag afladning, men til netop “kontant afregning” ved start?? (man kan måske nærmest ødelægge et startbatteri på den måde – ved nogen noget om det?) Jeg talte med Sondrup Marine (Yanmar-service) om sagen forleden dag, og at skillerelæet bruger strøm, er en fejl – det andet forbrug vidste han ikke om var “rimeligt”, men havde mulighed for at spørge importøren. Jeg lovede dog forinden at undersøge om forstærkeren overhovedet virker (skrue føleren af og putte den i vand). Jeg lader jer det vide, såfremt jeg kommer til ny viden om problemet.
27-08-2003 Niels Bækdal
Jeg har lidt erfaring vedrørende problemerne med startknappen, som jeg gerne vil videregive.
Problemet med starteren er kendt fra Yanmarmotorerne. Jeg har samme problem. Det stammer fra startmotoren. Når denne demonteres (to bolte) og startmotoren trækkes fri af motoren kommer et lille tandhjul til syne. Det er dette tandhjul, der glider på akslen for at gå i indgreb med tandkransen i motoren, der ikke glider let nok eller ikke bliver aktiveret kraftigt nok. Klikket der høres når der trykkes på startknappen er godt nok startrelæet der trækker, men relæet er sandsynligvis i orden. Problemet kan løses ved at smøre tandhjul og aksel med et par dråber olie og motionere glidebevægelsen. Desværre er løsningen ikke langtidsholdbar, idet problemet langsom er blevet værre og værre i løbet af sommerferieturen, så nu skal jeg igang med smørekanden igen. Jeg vil næste gang forsøge med en federe olie eller et teflonsmøremiddel (fedt). Løsningen er således ikke tilfredsstillende, men kan bruges her og nu, og måske kan symptomerne lede en elektromekaniker på den rette løsning, men trykknappen i cockpittet vil jeg frikende, da dens funktion kun er at give strøm til startrelæet. Selvfølgelig forværrer spændingsfald fra batteri til startrelæ og videre til startmotoren problemet, men at flytte batterierne nærmere motoren er ingen løsning. På min 33`er ligger startbatteriet umiddelbart bag sejlbådsdrevet, og er dermed ideelt placeret. Jeg har personlig udført den lille operation at smøre aksel og tandhjul på en Contrast 36, Omega 34, Dehler 35 (5 år gammel), Polaris Drabant og vores egen Contrast 33. Alle bekræfter at det i første omgang løser eller formindsker problemet, og alle var på Yanmar 1GM, 2GM eller 3GM. Håber dette kan være til hjælp.
27-08-2003 Michael Dehn
Også jeg har ind i mellem problemer med at starte min Yanmar 2GM motor. Jeg har adskilt og renset startrelæ – det hjalp ikke. Nogle gange hjælper det at banke på startrelæet samtidigt med at der trykkes på startknappen – men det er lidt svært når man sejler alene. Nogle gange har jeg klaret startproblemerne ved at skifte mellem frem og bak med gashåndtaget – det har nogle gange haft en positiv effekt, hvilket kan tyde på at gearvælgeren trænger til justering, andre gange har dette ikke hjulpet. Så et spændingsfald i ledningsnettet er måske årsagen – men hvordan afhjælper man det som lægmand?
27-08-2003 Lars Andersen
Det skal jeg sige dig. Dato for min start af dette emne ligger nemlig tilbage i vinteren 2002, dengang via mailskriveri, som jo nu er indtastet her. Jeg lovede også at vende tilbage. hvis jeg havde nyt, så den forglemmelse rådes hermed bod på. Fejlen er spændingsfald over de 3-4 multistik der er mellem startrelæets sugespole (den ‘tynde’ hvide ledning og så startknappen. Gang så multistikkene med 2 – det er frem til knappen og tilbage! Strømmen til sugespolen er flere Ampere, og dem er spændingsfaldet jo proportionalt med iflg. Ohm’s lov. Løsning: forbind startknap-kredsløbet (fra + ud til knappen og tilbage til startrelæets sugespoleterminal) med en ny 2,5 kvadrat ledning. For at undgå at skulle lodde på det meget ufremkommelige sted, som er startknappens bagside, så klip istedet de 2 ledninger fra knappen 5-50cm fra den, hvor du nu kan komme til, og saml de afisolerede ender med det nye kabel med blå muffer (i polsko-serien). DET VIRKER! Jeg har ikke én eneste gang siden haft det omtalte startproblem – dejligt!
23-04-2004 Michael Dehn
Stort Tak til Lars Andersen for svar angående startproblem. Det virker! Nu starter motoren ved den mindste berøring af startknappen. Det er bare så herligt.
06-05-2004 Erik Skovsager
Startproblemer. Det havde jeg også. Det er vist mig der har lavet ‘gæsteindlægget’. Jeg har nu fået flyttet mit startbatteri om bag motoren. Fået nye 1 cm tykke startkabler og en kraftig hovedafbryder monteret i skottet ind til motorrummet. Jeg er i dag kommet i vandet og motoren startede i allerførste omdrejning. Det har den aldrig gjort tidligere. Så mit problem har været for stort spændingsfald!!
27-01-2008 Brian Daugaard
Jeg ved godt det er længe siden debatten var på sit højeste. Men hvor er det dejligt at kunne gå i arkivet 🙂 jeg fik problemet her i sommers, og har lige i dag været på vinterpladsen og fulgt fremgangsmåden, og jep det virker.