CONTRASTKLUB

Danmark

Strut på mast

19-11-2005        Tom Hansen

Er der nogen der har erfaring med at sætte en strut på masten for at kunne bruge agterstaget til at stramme forstaget op med uden at masten kommer til at ligne en flitsbue.

20-11-2005       Henrik Sørensen

Ja jeg har strut på. Men det er for at jeg har en Code Zerro (letvejr genua)på 52m2 der går helt i top. Den er lavet efter seldens forskrifter, så der er garanti på at det holder. Til at stramme forstaget har jeg bagstag på. Det virker.

20-11-2005       Lars Andersen

Hvad er en strut? – bare sådan for lige at udstille min uvidenhed! 20-11-2005                             Henrik Sørensen

Mini salinghorn ca. 55-60 cm brede. : Monteres i øverste del af masten imellem toppen og saling. Masten bliver meget stiv.

20-11-2005        Lars Andersen

Det må se ret åndsvagt ud.. :-))

20-11-2005       Tom Hansen

Hej Henrik Selvfølgelig er bagstag det eneste rigtigt effektive, men jeg er helst fri for at montere to nye spil, håndtere dem og have bagstagene til at slide på storsejlet. Så jeg lurer på at klare det v.h.a. en strut. Jeg er godt klar over, at den fører en fremadrettet kraft ned i undervanterne, og måske også har nogle andre ulemper, som jeg ikke kan overskue. Det er disse ting jeg søger klarhed over.  Jeg kan se at forstaget sakker ret meget, selv når jeg hiver godt i agterstaget. Sejlmagerne regner normalt med at forstaget sakker 1%, det vil sige 11cm på 11 meter. Jeg har taget et billede der viser at forstaget sakker 15 til 20 cm i frisk vind. Desværre kan jeg ikke lige vedlægge det, da jeg ikke kan få det komprimeret nok.

21-11-2005        Henrik Sørensen

Hej Tom Ja du har ret ned forstaget, det sakker meget ud. Men med bagstag står det helt lige og det gir meget mere højde. Jeg går lige så højt som X-99 som vi slås med hver onsdag. Jeg synes ikke at bagstagene slider på sejlet. Har du ikke 2 spil i hver side ??

22-11-2005        Niels Bækdal

Hej Tom, det bliver spændende at høre erfaringerne, hvis du får monteret en strut. Personligt vil jeg også helst undvære bagstag, og har accepteret at forstaget sagger, dog kan genuaen gøres rigtig flad (North) og har fin facon også ved 10 m/s. Jeg har meget stramme topvant, ca. 20% af brudlast, hvor meget spænding har du ??. Jeg sejler om kap med omega 34, x102, Faurby 330 og lign. og har ikke højde og fart problemer i forhold til dem. Fauerby 330 har eftermonteret strut, hvilket har gjort masten meget stiv, og storsejlet er vanskelig at lukke op, når der er behov for det.  Er din båd blevet hurtigere med den nye hæk, kan du sejle straffen på målet hjem ??

22-11-2005       Tom Hansen

Hej Henrik, det kan da være, at jeg er for nervøs m.h.t. ulemperne ved bagstagene, og at jeg kan lære at finde mig i dem. Jeg har kun et spil i hver side, der står dog 2 på loftet, som jeg kunne sætte på og bruge til spiler og bagstag. Men de tager plads op, og hvis jeg kan klare mig uden, så gør jeg hellere det.  Hvis forsejlet er skåret til et løst forstag kan sejlet sagtens være fladt, men når vinden øger og det flade sejl skal bruges, så sakker forstaget mere og sejlet bliver mere hult. Det burde være omvendt.

Hej Niels, jeg har desværre ikke været så seriøs som dig, så jeg ved ikke hvor tot jeg har spændt topvanterne. Jeg tror nu, at de har fået temmelig meget. Jeg må tage mig sammen næste år og få styr på det efter din recept.  Det er klart at strutten har den ulempe, at det bliver sværere at åbne storsejlet, når toppen af masten bliver mere stiv. De kan styre det i folkebåden, så måske en folkebådssejler ville være god at have med på råd.  Den halve meter, som båden er blevet længere har selvfølgelig givet noget fart, især ved øgende hastighed. Jeg ved ikke hvor meget, for jeg har ingen forudgående erfaring fra tidligere år. Efter DH reglen straffer det 13 sek. pr. sømil, det svarer til ca. 0.08 knob, og det er jo svært at mærke. Et par gode sejl og nogen, der kan trimme dem, er nok lige så væsentligt. Men det er da en fornøjelse, at vandet ikke står langt op af agterspejlet, når vi sejler hurtigt.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.