Tæring på foldepropel
22-03-2012 Lars Andersen
Min kun én sæson gamle foldepropel har været udsat for stærk tæring i løbet af sidste sæson. Det kan være sket på kort tid – det vides ikke. Se billeder nederst. Propellen er en 2-bl.
Flexofold uden zinkanode. Propellen er isoleret fra aksel/drev med en muffe af kunststof eller gummi. Flexofold anbefaler at man prøver uden zink, da det er deres erfaring at det mindsker begroningen kraftigt. Ruerne kan ikke lide det tynde oxydlag der dannes, når der ikke er zink på den. Fra 2009 isolerede man propel fra nav, og undlod også zink’en. Se denne artikel ‘aldrigmere ruer’ i dokument arkivet.
Spørger man dem i dag, så monterer man nu zink på den 2-bl. “for at tilfredsstille køberen og give denne muligheden for at gøre det han har det bedst med”, som man siger. Mit hovedbrud er: EGersom propel er isoleret kan jeg ikke se den kan blive ‘pol’ i en elektrolytisk proces. Min propel hævdes af FF at have været udsat for dette, da galvanisk tæring ikke kan ‘løbe så hurtigt. Til orientering (selvom jeg, som sagt, ikke kan se sammenhængen): Jeg ligger kun med landstrøm på ture med overnatning. Jeg har landjord med ombord, men den har ingen forbindelse til batteriminus – det er målt! Gode forslag til mulige forklaringer søges.
23-03-2012 Gert Hald
Dit drev har forbindelse til motoren og saltvand er strømledende så sæt en anode på
23-03-2012 Lars Andersen
Tror lige du skal læse indlægget igen. Propellen har IKKE forbindelse til drev og motor, og dermed nogen strøminstallation. Yanmar-drevet har selvfølgelig zinkring, men den har ingen betydning her.