CONTRASTKLUB

Danmark

Udskiftning af foldepropel

25-06-2007        Henrik Søegaard

Det er ikke morsomt, at miste sine propelblade under havnemanøvre! i 12 sek. meter! Vi mistede vores  (C-362)! Først det ene som afstedkom kraGige rystelser i hele båden – dernæst det andet. Fik bakset damen ind i en ledig bås og dagen efter fik vi hende på land. Min første tanke var: Du har ikke spændt og smurt (Loctite) pinolskruerne og ikke strammet

o.s.v. Da båden kom på land kunne vi se at begge blade var væk. Rester af “tænderne” fra de to blade sad bag låseskruerne. Ved inspektion af disse kunne vi se “gamle revner i metallet”. Propellen var en Alco 16 x 10½ fra 1989. Firmaet eksisterer vist ikke mere. Har du en sådan propel vil jeg anbefale dig at få den checket for revnedanneler/udskiGet. Jeg kontaktede vores Sponsor Flex-O-Fold som anbefalede en 2-blads 16 x 13. Det blev samtidig oplyst, at denne størrelse dog ikke er anvendelig ved 3600 PRM (Max) -men hvornår går man max. RPM? – aldrig! Jeg monterede en sådan- og har fået en “hel anden båd” når jeg går for motor. Omdrejningstallet, og dermed dieselforbrug samt støj, er reduceret væsentligt når der skal ydes en passende fart. Således på flat vand opnås en hastighed på godt 6 kts. ved ca. 21- 2200 RPM. Manøvrering ved havnemanøvre er ligeledes klart forbedret. Konklusion: Check din propel for revner/metaltræthed – skal du skifte to 2-bladet flodepropel, kan jeg helt klart anbefale Flex-O-Fold 16 x 13 til C-36/362/C-370. 

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.