Vinterklargøring
27-07-2003 Erik Skovsager
Sådan vinterklargør jeg min båd. Kort før den skal op varmes motoren igennem og derefter suges al olien op, oliefiltret skiftes (du kan købe et dyrt Yanmar filter eller et billigt Fram filter PH 2871, det er reelt det samme filter) og der hældes ny olie på, en ganske almindelig standard 10-40 olie (jeg køber den hos Texaco) ca. 230 kr for 3 liter. Hvert andet år tømmer jeg diesel forfilter og skifter finfiltret. Men jeg har ALDRIG fundet så meget som én eneste dråbe vand i dieselen. Tanken fyldes helt om vinteren. Kølevandet checkes (ferskvandet). Når båden er på land åbnes saltvandspumpen og impelleren checkes. Den pakkes derefter om og monteres igen. Søvandsfilteret åbnes og der lukkes til søsiden. Derefter startes motoren og den kører 5-10 min. med ferskvand fra vandhanen.
Derefter lukkes for vandet og der hældes ca. 3 ltr frostvæske i søfilteret. Motoren slukkes inden det sidste er suget op. Så er min motor klar til at gå til vinter. Hele saltvandssystemet er nu beskyttet mod frost og impelleren står og bliver dejlig blød i frostvæsken. Bådens ferskvandssystem: Mindst 2 dage før båden skal op fyldes tanken og der kommes 1 ltr desinfektionsvæske i (købt hos Matas). Efter mindst 2 dage tømmes tanken gennem vandhanerne – både de kolde og de varme så varmtvandsbeholderen også bliver skyllet igennem. Derefter fyldes tanken igen og tanken tømmes en gang til for at skylle desinfektionsvæsken ud. Smag på vandet om al desinfektionsvæsken er væk – du vil ikke være i tvivl, hvis der er noget tilbage. DereGer tømmes varmtvandsbeholderen ved at slukke for vandpumpen, afmontere vandslangen EFTER vandpumpen og HURTIGT gå hen og åbne en hane, derefter løber al vand ud efter forbundne kar-princippet. Tilbage er nu kun at få al vand tørret op fra alle steder hvor der måtte være vand. En skrev tidligere om afløb fra køleboksen til kølen. Jeg synes det vand som kommer fra køleboksen af og til er ret ulækkert, (hvis der f.eks. er spildt kødsaft i boksen). Kommer dette vand ned i kølrummet bliver det rigtigt ulækkert dernede. Jeg har monteret en lille aftapningshane i enden af afløbsslangen.
Jeg kan så tappe vandet inde i rummet under vasken en gang imellem. En har også spurgt om udnyttelse af rummene over kølen under dørken. I 36-eren er der tre rum. I rummet lige foran motoren har jeg lavet 2 plader, der er inddelt i rum, så der enten kan ligge 19 flaskeøl uden at rutche eller (med den anden plade) stå 30 dåseøl uden at rutche. I de næste 2 rum har jeg lavet nogle små glasfiber-‘afsatser’ eller hvad jeg nu skal kalde dem. På disse afsatser ligger der en lille dørk af teaktremmer så langt nede at der ovenpå kan stå en plastkurv som vi bruger til grøntsager. det fungerer bare helt perfekt.